poniedziałek, 25 maja 2015

Bakława

Bakława to deser kuchni tureckiej, ormiańskiej i bułgarskiej. Zjeść można go także na Bałkanach. W wersji klasycznej bakławę przygotowuje się z bardzo cienkich plastrów ciasta listkowego, które u nas można kupić pod grecką nazwą "filo". Warstwy ciasta przekłada się siekanymi orzechami - włoskimi, laskowymi, migdałami - i zapieka. Po upieczeniu ciasto kroi się na kawałki, polewa syropem z miodu i cukru i posypuje siekanymi orzechami, najczęściej niesolonymi pistacjami.

Do zrobienia mojej bakławy użyłem dwóch rodzajów ciasta - francuskiego i listkowego. To pierwsze wykorzystałem na spodzie, drugie - w górnych warstwach. Dzięki temu spód był stabilniejszy, nie łamał się i lepiej chłonął syrop. Do orzechów dodałem żurawinę i rodzynki.

Składniki (na dużą blachę):


  • 1 opakowanie ciasta francuskiego
  • 1 opakowanie ciasta filo
  • 150 g orzechów laskowych
  • 150 g migdałów
  • 100 g żurawiny
  • 100 g rodzynek
  • 80 g masła klarowanego
  • 150 g cukru
  • 2 łyżki miodu
  • 3/4 szklanki wody

Sposób przygotowania:


Na początek trzeba przygotować syrop. W tym celu do rondla wlać 3/4 szklanki wody, dodać cukier i miód. Na małym ogniu podgrzewać, aż cukier całkowicie się rozpuści. Cały czas mieszając, gotować 4-5 minut, aż syrop nieco zgęstnieje, po czym odstawić do wystygnięcia.

W małym garnku roztopić masło i zestawić z palnika. Masłem posmarować dno blachy do pieczenia i wyłożyć ciasto francuskie. Wierzch posmarować płynnym masłem i posypać rodzynkami, żurawiną i siekanymi orzechami. Położyć pierwszy arkusz ciasta filo (w opakowaniu jest ich zwykle siedem), posmarować roztopionym masłem i posypać suszonymi owocami i siekanymi orzechami. Czynności powtarzać, aż skończy się ciasto.

Starannie docisnąć brzegi ciasta, po czym całość pokroić na kwadraty lub romby. Wierzch posmarować roztopionym masłem i wstawić do piekarnika rozgrzanego do 180 stopni. Piec około 40 minut - aż ciasto nabierze złotawego koloru (jeśli będzie rumienić się zbyt szybko, przykryć folią aluminiową. Pod koniec pieczenia wierzch posypać siekanymi migdałami.

Po wyjęciu z pieca ciasto polać syropem wzdłuż nacięć i odstawić do wystygnięcia.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...