poniedziałek, 27 lipca 2015

Pierogi z jagodami

Jagody to cudowny wynalazek natury, o czym pisałem już wcześniej w przepisie na jagodzianki. A pierogi z jagodami... cóż... to dla mnie potrawa wręcz kultowa :)

Kilka razy starałem się je zrobić, według różnych przepisów z mądrych książek, ale zawsze było coś nie tak z ciastem. Zwykle lepiło się do wałka i stolnicy i trzeba było podsypywać je mąką. Skutek był taki, że ciasto wychodziło zbyt grube i twarde.

W końcu poszedłem po rozum do głowy i o to, jak zrobić doskonałe ciasto na pierogi, spytałem pewną starszą panią, która lepi je od dziesiątków lat. I cóż mogę powiedzieć? Pytajcie o przepisy na potrawy polskiej kuchni swoich babć!


Składniki (na ok. 50 pierogów):

na ciasto:
  • 500 g mąki pszennej luksusowej
  • 250 ml ciepłej wody (35 stopni Celsjusza)
  • 1 łyżka ciepłego masła
  • 2 łyżki oleju lnianego
  •  szczypta soli
na pierogi z jagodami:
  • 500 g świeżych jagód
  • 4 czubate łyżki drobnego cukru


Sposób przygotowania:

Mąkę przesiać do miski. Dodać wodę i sól i wymieszać. Dodać masło (ciepłe, ale nie stopione - wystarczy, że wyjmiecie je z lodówki pół godziny wcześniej) oraz olej. Ze wszystkich składników zagnieść ciasto. Przełożyć na stolnicę i wyrabiać kilka minut.

Gdy ciasto będzie już jednolite, przełożyć je z powrotem do miski i przykryć folią spożywczą, żeby nie wysychało. Odstawić na pół godziny - ciasto musi odpocząć. Po tym czasie stanie się elastyczne, ciągliwe i nie będzie lepić się ani do wałka, ani do rąk, więc nie będzie trzeba podsypywać go mąką.

W czasie, gdy ciasto odpoczywa, przygotować jagody - do umytych i odsączonych owoców dodać 4 czubate łyżki drobnego cukru do wypieków, wymieszać i odstawić.

Z gotowego ciasta oderwać kawałek, który mieści się w dłoni. Przełożyć na stolnicę, a miskę ponownie przykryć. Rozwałkować najcieniej jak się da - ciasto nie powinno być grubsze niż 1-2 mm.

Szklanką wycinać kółka (kręcić w jedną stronę!). Na środek każdego położyć łyżkę jagód i zalepić. Gotowe przekładać na talerz posmarowany masłem. Gotować porcjami (ja zwykle wrzucam 5-8 pierogów na raz) w osolonym wrzątku z dodatkiem 1 łyżki masła, nie dłużej niż 3-4 minuty.

Podawać ze śmietaną, posypane świeżymi jagodami.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...